בחזית הספקולציה

בימים האחרונים, קצת אחרי שהפסיקו לדון על כמה עולה להחזיק פרה, כולם נהיו מומחי נדל"ן. מינהל מקרקעי ישראל, וד"לים, תשומות בניה, להפשיר את הסופרטאנקר, להקפיא את בעלי הבתים ועוד כהנה וכהנה הצעות קונקרטיות לצינון שוק הדיור הרותח. אז אם כולם כאלה מומחים אני חושב שגם אני יכול לנסות ולראות איזה פתרונות יכולה הספקולציה להציע למצוקת הדיור.

בשונה מספקולציה נדל"נית שנמצאת ללא ספק ברקע לעליית המחירים האכזרית, לדעתי דוקא לספקולציה האדריכלית יש סיכוי להאיר כמה פתרונות מעניינים. בפרפרזה על דברי סטיורט בראנד אפשר לומר שכל תכנון הוא ספקולציה וכל ספקולציה היא שגויה, אבל היות ואנחנו עוסקים ב"מה אם?" זה לא מעניינינו להיות צודקים.

אם כך איך נוריד את מחיר הדירה?

הטיעון הרווח גורס שהקרקע היא מצרך יקר ולפיכך הפתרון המתבקש הוא לייצר תחליפי קרקע (לייבא קרקע כבר ניסינו ורק הסתבכנו מזה). כבר כתבתי בעבר לא פעם על תחליפי קרקע (לדוגמא כאן) ועדיין, כל הפתרונות שעוסקים בלייצר עוד קרקע מתעלמים מהעובדה שבעצם מרבית המבנים עומדים ריקים לפחות חצי מהזמן. בניין משרדים שתוכנן לשמש כ-30 שנה מתפקד בפועל בקושי 15 שנה נטו – לא חבל על הכסף?

הרי די מזמן לימדו אותנו אנשי קלאב-הוטל מה זאת תיירות טיים שר ומאז כבר יש לנו שרותי טיים שר למכוניות , לחניה ולעיתים רחוקות-רחוקות כשהמערכת עובדת אפילו לאופניים (לתשומת לב הבחור בשרות לקוחות שהמשיך להגיד שאמינות של 40% למערכת היא סבירה גם כשהזהרתי אותו שאני הולך עם זה לאינטרנט). גם בתחום הדיור קיים קונספט דומה בדמות שרותי החלפת דירות, אבל אלה נפוצים בעיקר למטיילים ובכל מקרה אינם פותרים את הבעיה היות ומאגר הדירות והדיירים נשאר סופי.

אני מציע משהו קצת שונה: מה אם נוריד לרגע את הכותרת "משרד", מסעדה", "דירה" מכל המבנים שסביבנו ונתחיל לראות בהם מה שהם באמת – דירות פוטנציאליות, תאטראות פוטנציאלים, בתי מלאכה פוטנציאלים, בתי ספר פוטנציאליים וכו'. הכל תמיד בתפוסה מלאה ובשימוש על פי בחירת הדייר הנוכחי. ככה גם נקבל במכה המון דירות חדשות ומוכנות, גם נחסוך המון כסף על בניה, וגם נוריד מהגב שלנו את כל האדריכלים שרוצים פרוגרמה לכל מבנה. מה שנקרא WIN-WIN-WIN.

דמיינו ברוחכם (למרות שהקופירייט שלי, כן…) אפליקציה סלולרית שבה בסיום יום עבודה אתם יוצאים מהמחרטה באזור התעשייה של חולון ומיד מקישים חלון זמן, אזור, שטח ואולי עוד כמה פרמטרים אופציונליים ומיד מקבלים 15 חלופות למקומות לגור בהם הלילה. זמן קצר אחרי שיצאתם כבר ייכנסו לאותו חלל חברי קבוצת מחול ניסיונית שהשתתפו בארוחה בחלל שהיה שעה לפני כן חנות בגדים. החיים בסקוואט דיגיטלי/ממשי אינסופי.

ולמי שכל השיתוף הזה עושה ויברציות באונה הקפיטליסטית, תחשבו שחוסר השיויון הבסיסי במערכת ישמר תמיד לפי כמות המטרים הרבועים שכל אחד הכניס למערכת כשהוא עושה מנוי. בקיצור, אתם מוזמנים להפקיד את החדר וחצי בפלורנטין ולקבל אחלה אוהל בפינת חשמונאים. אפילו ישארו לכם כמה מטרים לרענון בקלאב הוטל.

☼ עוד מאת יובל אצקסון ← כאבי הגב של הכימרה

  1. 1
    יום שלישי 26.07.2011, 14:35

    גאוני. ממש סטארטאפ.

  2. 2
    יום שלישי 26.07.2011, 16:28

    ואני שואל: איזה בעל אינטרס עומד מאחורי הטקסט הזה? הנה ספקולציה מהחזית: מדובר בספין נוסף מבית מדרשו של נתניהו. לא בכדי הפנה הכותב לתיירות טיים שר שכידוע ראש הממשלה היה מעורב בה בעבר בהיותו סוחר רהיטים ויחידות נופש. האם אצקסון יובל הוא קרוב של רותי אזקסון שיושבת בדירקטוריונים של דנקנר ושרי אריסון? די לחכימא ברמיזא ואידך זיל גמור.

    לתיקוף טענתי אצטט מדברי הכותב בפוסט זה: "כל ספקולציה היא שגויה, אבל היות ואנחנו עוסקים ב"מה אם?" זה לא מעניינינו להיות צודקים."

  3. 3
    יום רביעי 27.07.2011, 8:03

    אברהם – תודה.
    ראום – עלית עלי.

  4. 4
    בשמים
    יום שני 26.09.2011, 6:46

    מדהים!