פספסת כתם

אמצע הלילה. עיר גדולה, מתחת לגשר הכביש המהיר. איש מוציא שבלונות קרטון גדולות ומצמיד אותן אל הקיר. הוא מתיז דרכן וחושף צורות אשר מתחברות יחדו לציור על הקיר. מכונית משטרה עוצרת. פנסים מסנוורים, שוטרים שולפים אזיקים. השחתת רכוש ציבורי הם מגלגלים על הלשון, אבל רגע…אין כאן ספריי או צבע, רק צינור לחץ אויר (או מים), והציור הלבן אינו שכבת צבע רטובה כי אם הקיר עצמו כשהוא חשוף, נקי…
מבולבלים השוטרים משחררים לדרכם את הצייר. הרי אי אפשר לעצור אותו בעוון נקיון קירות העיר. (סיפור שאולי היה).

קוראים לזה "גרפיטי הפוך" (Reverse graffiti). גרפיטי אשר נעשה על קירות מושחרים מפיח ולכלוך כשעצם חשיפת הקיר המקורי מתחת לשכבות הזוהמה היא פעולת ה"צביעה".

http://www.youtube.com/watch?v=5lX-2sP0JFw

עם הזמן, האבק ישוב וימלא את החללים הבהירים והדימויים יעלמו.
לעומתם, יש כתמים שנעשו במטרה לנקות אבל בעצם מייצרים מצב הפוך לחלוטין. לעיתים קרובות מופיעים על קירות ברחבי העיר כתמי צבע לבן או אפור, אשר מבקשים להעלים ציור או טאג. פעולת נקיון אשר נוכחותה גדולה אף יותר מתוצאתה של "פעולת הלכלוך". קצת כמו קעקוע מטופש שנעשה בגיל 18 ואשר אף קרן לייזר לא יכולה למחוק לחלוטין, הטלאים רק מנציחים את הציור (המסתורי) שמתחתם.
ומכיון שאני מזמזמת שירי ערש באמצע הלילה ולא מסתובבת ברחובות חמושה בצינורות מים, הכנתי גרסאת פוטושופ מהירה משלי לגרפיטי הפוך.

סלמה פינת אבולעפיה, תל אביב.

☼ עוד מאת ענת ספרן ← מהר.רחוק.גבוה.חזק.

  1. 1
    שבת 09.03.2013, 21:05

    נהדר, תודה ענת!
    זה מזכיר לי סיפור של חבר, שנסע לעבוד אחרי הצבא בניקוי שטיחים מדלת לדלת בארה״ב. הוא היה מספר שברגע שהצליח לשכנע את בעלי הבית להכניס אותו פנימה, הוא ידע שיקבל את העבודה. על מנת להדגים עד כמה השטיח דורש ניקוי ושכדאי להם להיעזר בו, הוא היה בוחר איזור מרכזי בסלון בגודל מטר על מטר ומקרצף אותו עד בלי די עם מיטב חומרי הניקוי שלו. בסוף היה נותר ריבוע לבן כשמסביב הכל אפור, ואף לקוח לא היה מוכן להשאיר את המצב כפי שהוא.
    ישראלים :)

  2. 2
    ענת רדנאי
    יום שישי 17.01.2014, 13:59

    היי ענת, תגידי – את מכירה מישהו בארץ שעושה גרפיטי הפוך?