זה התחיל ממדבקת מחיר של 19.80 שגיליתי כשהגעתי הביתה על כיכר הלחם־שחור־אחיד־פרוס שקניתי בהיסח הדעת. זה כל־כך עצבן אותי שהחלטתי לשלוף את הידע המשפחתי בכל הנוגע לבצק והתחלתי ללוש.

הידע המשפחתי: אבא שלי אופה חלות בכל שישי, הוא שיכלל את הצמה הבסיסית למבנה רב קומות של צמה מעל צמה מעל צמה. כמו הכיכרות העצומים שמגישים בבר-מצוות, רק מחיטה מלאה. (הוא גם רב אמן של פנקייקס ואי אפשר לומר שזה לא סוג של לחם.)

אמא שלי אופה לחם כמעט כל יום (ולאחרונה מבשלת גם בירה – עוד גוון של דגנים תוססים.) יש טריק קטן ומוצלח שקרוי על שמה – לפני ששמים את הלחם בתנור מוזגים מעליו שלוק של רוטב סויה. זה יוצא קרמלי ומבוקע ודביק ונפלא.

אשתו הנוכחית של אבא דוגלת במחמצת והלחם שלה נאפה בכיכרות גדולים ודחוסים. יש לה במטבח מיקסר בגודל תעשייתי ושקים של קמח בהתאמה. (לחם מחמצת הכי טעים פרוס דק־דק, בטוסטר עם חמאה ומרמייט.) פסח הוא חג עצוב במטבח שלה כי היא נאלצת להשליך את המחמצת – דבר שיעלה לה בשבועיים לפחות לפני שהסטארטר הבא יהיה מוכן.

אחותי השפית היתה שנים בעניין של מכונת לחם – קופסת קסמים שצריך רק להאכיל בפרודוקטים הנכונים וללחוץ על הטיימר כדי שהלחם יצא אפוי ומושלם בזמן. עכשיו שהיא אופה לפרנסתה היא שולחת את ידה בהכל. כולל פרעצלים.

אני די שמרנית בכל הנוגע ללחם שלי. לא מערבת בו מיני אגוזים, זיתים ושומשומים. רק שמה במיקסר קילו אחד מינוס שתי כוסות של קמח לבן + שתי כוסות של קמח מלא (זה היחס המדוייק ששומר את הלחם אוורירי וטעים עם תחושה של בריאות.) אני חופרת בור עם כף וממלאה אותו בשתי כוסות של מים לתוכם פוררתי קוביה של שמרים טריים וארבע כפות סוכר חום. מחכה לקצף שיעלה ויבשר שהשמרים התעוררו ומתחילה ללוש. (וו הלישה. לא אני. כך עשיתי שולם עם מפרק כף היד.) אחרי שמתחיל להתגבש כדור נאה למראה אני מוסיפה כף מלח (שמרים ומלח לא חברים. צריך לעשות להם הפרד ומשול.) ולשה בהפסקות כ־10 דקות לפי ההגדרות הרשמיות. בשטח אני עושה את זה לפי התחושה.

התחושה: אני חושבת שאני אופה לחם רק בשביל התחושה הזאת, כשהבצק מתחיל להיכנע והופך להיות רך וצמיגי ומרגיש כמו גוף של בן אדם.

☼ עוד מאת שפרה קורנפלד ← טרמינל

  1. 1
    יום שישי 27.04.2012, 16:30

    מה עם זה שיש לבצק ריח של גור כלבים? אני מוכנה להרדם עליו.

  2. 2
    פסקל
    שבת 28.04.2012, 15:47

    מרהיבים בעיניי רגעי הקסם הפשוטים של העשייה במטבח הפרטי, ההתמסרות למשהו כה נטול יומרה כמו לחם.
    זה מיוחד, עושה חשק.

  3. 3
    ערן מחלו
    שבת 28.04.2012, 19:08

    שווה לנסות 2 כפות דבש במקום הסוכר החום

  4. 4
    יואב ויס
    שבת 28.04.2012, 23:51

    או כוס רסק תפוחים – עושה ריח משגע בתנור וקרום חום עמוק יפיפה.

  5. 5
    ruthisun
    יום שישי 11.05.2012, 1:51

    Very nice.

  6. 6
    ruthisun
    יום שישי 11.05.2012, 2:03

    !salt and yeast dont get along? good reason to add a little salt