עצור

על מנת להדגים את האחריות הכבדה של המעצב הגרפי, ברצוני להביא לפניכם ניתוח כירולוגי (קריאה בכף היד) של כף היד הפופולארית במחוזותינו – היא כף היד העוצרת.

את הניתוח ערכתי (באופן שרלטני אך מלא רצון טוב), באמצעות ספר ההדרכה המצויין: "קריאה בכף היד" (מאת סאשה פנטון ומלקולם רייט), מתוך הצורך לבחון האם היד בתמרורי ה"עצור" סמכותית דיה או שמא יש לעצבה מחדש ואולי אף לשקול שימוש בטקסט במקום בויז'ואל, כפי שנהוג ברחבי העולם.

להלן התוצאות:

סעיף א' – קומפוזיציה כללית

המבנה הכללי של כף היד הנ"ל מעיד על ילדותיות והססנות קלה. בעלי כף יד מאורכת יתבגרו לאט יותר מבעלי כף יד קצרה ויימנעו מלקחת סיכונים. בעוד ידיים מעוגלות יעידו על חברותיות וצורך בגיוון, ידיים ארוכות ודקות יותר (כמו במקרה שלנו) יעידו על נטייה "לפרוש מן הציבור ולהימצא לבד עם עצמו על מנת לעבד את מחשבותיו".

סעיף ב' – כיוון ותנועה

האגודל הגמיש מעיד על שמחת חיים ופתיחות, אגודל הפונה לאחור בקצהו – מעיד על בזבזנות.

סעיף ג' – קו וכתם

אצבעות ארוכות וחזקות "מובילות למעשה אהבה ערני ונמרץ, במיוחד עם גבעת ונוס מלאה." (לא ממש רלבנטי, אבל שמחה בשביל תמרור ה- U turn שלעיתים נמצא בסמיכות אליו). צפיפות האצבעות מעידה על כך שה"עצור" שלנו, עצור מאוד בעצמו. אנשים שנוטים להצמיד אצבעותיהם יהיו בעלי קווי אישיות אנאלית, קמצנים ולא קשובים.

סיכום הדו"ח

על אף סתירה קלה העולה מן הדו"ח בעניין הקמצנות/פזרנות (שאותה יש לבחון מול משרדי הנהלת החשבונות של משרד התחבורה ומע"צ) – ניתן לסכם ולומר כי מדובר בכף יד בעלת אישיות סגורה מעט, לא סמכותית במיוחד ולא כריזמטית מספיק על מנת להשפיע על מליוני נהגים מדי יום.

הדרישה להחליף את כל התמרורים בארץ עשוייה להשמע מופרכת בשלב זה, ולצערנו אין בנמצא קו חיים הנותן תחזית בנושא – אך מאחר וכותרות העיתון מעידות על כך שכבישי ארצנו לא ממש מספקים את הסחורה, ייתכן ויש מקום לכמה שינויים מרחיקי לכת גם בתחום הגרפי.
כפות ידיים נוספות שכדאי לשלוח אבחון: זאת ושתי אלה.

ו(אולי) בפרק הבא: הלוגו של קוקה קולה נשלח להסתכלות אצל גרפולוג.

☼ עוד מאת יעל פלג ← מה עובר על בילי

  1. 1
    רווית
    יום חמישי 25.03.2010, 12:41

    גאוני! מעניין יהיה לראות אם ההחלפה של התמרור לכזה שהוא סמכותי יותר תעזור לחנך את הציבור. אולי אפשר באמת לארגן עצומה ולשגר אותה למע"צ.
    לא יכולה לחכות לפרק הבא (על הקוקה קולה).

  2. 2
    יום חמישי 25.03.2010, 20:50

    ענק !

    חשבתי שהפוסט יהיה על עקרונות עיצוב וחשיבות הנהירות במהירות הנסיעה וכו'.

    אני אוסיף קול קורא לבחון את השלט יעלים בדרך עם מגדיר בעלי חיים.
    לפי דעתי הלא מלומדת מדובר באיור של צבי ולא של יעל.

    גם אני אוהב את פורמט הלרוחב של הבלוג.

  3. 3
    יום שישי 26.03.2010, 0:56

    לא חושב שאני יודע להסביר למה, אבל יש לי חיבה עזה ליד הזו. בכל פעם שאני מבקר במדינה אחרת ורואה שלט עצור אני נתקף געגועים. בויקיפדיה נמנעים מלקבוע, אך ככל הנראה ישראל הוא המקום היחיד בעולם בו תראו כף יד על תמרור.
    אמנם אין טעם להתווכח עם ניתוח כירולוגי – בכל זאת, יש לי הרבה חיבה לאייקון הזה, ובמיוחד לרעיון שחשיפת החלק הרך של כף היד מסמלת עצירה מלאה.

  4. 4
    עודד עזר
    יום שישי 26.03.2010, 20:53

    גדול.

  5. 5
    מילי גפני
    שבת 27.03.2010, 10:53

    גדול!!!
    הזכיר לי את זה:
    http://walking-men.com/

  6. 6
    שבת 27.03.2010, 15:15

    וכמובן יש גם את סרטון החובה הזה:
    http://vodpod.com/watch/943169-redesigning-the-stop-sign

  7. 7
    שבת 27.03.2010, 22:39

    פוסט מבריק – והפעם לא פחות חשוב – הלינקים של מילי ושל אברהם מוסיפים המון.
    את הסרטון הכרתי – את הפרוייקט "walking men" לא, והוא מרתק ומעניק הרבה מאד השראה (מה שבעצם באתי לצרוך באנטייטלד…) מה שלסיכום אומר – שהעבודה נעשית :)