סרץ' אנג'ין פסימיזיישן

כותרת הפוסט שאתם קוראים היא טעות. היא טעות על פי ספר החוקים של ה"סמנטיק ווב" – אותה מגמה טכנולוגית אשר שואפת ליעל את המידע ברשת ע"י שימוש בכלים שונים מתחת לפני השטח של המידע ברשת ומעליו. בין ההמלצות של "מומחי ה-אס.אי.או." (Search Engine Optimization) נמצא גם הכשף השחור של ה-אס.אי.או. קופירייטינג, מעין תת-תחום בפרוזה אשר מתיימר לדבר לבני אנוש ולמכונות כאחד.

תחת משטרו הלירי המוקפד של האס.אי.או. & קו. מאמר העוסק בחשיבותו של הסאבטקסט, מחוייב לכלול את הערך "סאבטקסט" בכותרתו, אחרת איך יוכל גוגל לזהות את ה"סאבטקסט"? גם ציניות היא חטא חמור ומכאן שדברי איתן כבל, הנאמרים בחיל ורעדה ומציעים לציין את ה-1 באפריל כיום הודיה לפאר ולהלל את ראש ממשלתנו הנערץ בנימין נתניהו (עמודים 13-14 בפרוטוקול המליאה), גם הם משום הפרה בוטה של הקוד הסמנטי. ואני לא רוצה להתחיל אפילו לדבר על הזוהמה המילולית המתמשכת כבר 20 שנה, אותו שימוש נרחב ועיקש בליריקה האנטי-סמנטית בעליל של מילות שירי נושאי המגבעת כבנק אינסופי לכותרות של כתבות.

אלגוריתמים שמנים יושבים לנו על הראש, כנראה שאנחנו לא לבד באינטרנט…

מה פה לא ברור גוגל, מה?

בזמן שה"מומחים" מביעים את האופטימיות שלהם בדבר היעילות שבאופטימיזציה, אני נשאר פסימי. מעבר לזה, אני חושב שאותה אופטימיזציה איננה אופטימית לגבי היכולת של הטכנולוגיה להתקדם מספיק ולהשתכלל מספיק בכדי להתמודד עם המורכבות האנושית שלנו. בין אם הפסימיות של האופטימיזטורים מוצדקת ובין אם לאו, אל לנו לדלל את שפתנו ולטמטם את הבעתנו רק בכדי לרצות את המכונה.

☼ עוד מאת מושון זר אביב ← גשטאלט

  1. 1
    יום ראשון 22.04.2012, 13:15

    כשאתה משתמש במילות תיוג "ליריקה" ו"נגד כיוון הזיפים" – למה אתה מתכוונת … :)

    ולעניינינו – אכן יש מאבק עיקש ומלא אינטרסים בין ה"משתמשים/מקדמים" לבין האוצרים הוירטואליים והפלטפורמות השונות בהם הם פועלים כשגם אנו עומדים בפיתחו של עידן הקידום/חיפוש החברתי – בשילוב עם החיפוש הסמנטי…

    ובאשר לביבי – כבר בזמנו עשו לו איזה גוגל בומינג ועובדים יומם וליל על המימים שלו – אבל רצוי לעשות משהו שהוא מעבר לגאגים…
    כשכדאי גם אולי ללמוד מהמועמד הרפובליקני ריק סונטרום… http://www.inc.com/ilya-pozin/6-seo-lessons-from-rick-santorum.html

  2. 2
    יום ראשון 22.04.2012, 13:56

    היה מיטיב הכותב לעשות אילו היה כותב על אופטימטריסטים (30 סנט לקליק) במקום אופטימיזטורים (0 סנט לקליק)
    לא מספיק לדלל את שפתנו ולטמטם הבעתנו, צריך גם לבחור נושא מוצלח (עורכי דין, 76 סנט לקליק)

  3. 3
    יום ראשון 22.04.2012, 14:09

    במקום החיים שלך בפיתה (או מגולגלים בתוך נייר עיתון) – החיים שלך באדוורדס … מכיר את הפרוייקט הזה ? http://vimeo.com/39677781

  4. 4
    יום שני 23.04.2012, 12:05

    והנה – כתבה בדיוק מהיום מכלכליסט שעושה קצת ניתוח של כמה מחברות הענק באינטרנט הישראלי – חברות סרגלי הכלים (שהן בעצם חברות אפיליאייט של ענקי החיפוש ועושות את מרבית הכסף שלהן מההתקנות של העדפות חיפוש – או במילים אחרות "העדפת האוצר" – http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3568898,00.html

  5. 5
    יום שלישי 24.04.2012, 15:47

    תודה על הקישורים. ולא, לא הכרתי את הפרויקט.

  6. 6
    יום שלישי 24.04.2012, 15:59

    בכיף… דרך אגב – פה יש פוסט/מדריך טרי שמסביר איך להמנע משיטות הענישה של גוגל (מי ישמע הם אבו גרייב…) – http://www.duran-seo.co.il/blog/?p=2162

    דרך אגב – לאן נעלמו כל מילות המפתח של הפוסט ?

  7. 7
    יום שלישי 24.04.2012, 16:04

    באג בתצוגה, נסה להקטין את רוחב המסך בכדי לגלות את התשובה לשאלתך… (;

  8. 8
    יום רביעי 25.04.2012, 23:20

    מושון – כרגיל מאיר עיניים.
    דובר פה על ענישה של גוגל – אני חושב שצריכה להיות ענישה של משתמשים כנגד כותבי טקסט שהוא יותר מדי למכונה. בעלי האתרים צריכים להרגיש בכיס שלהם חסרון מכתיבה כזאת, אחרת היא תמשך – שכן יש אינטרס כלכלי חזק מאד בקידום האתרים גם דרך כתיבה למכונה. ענישה של משתמשים אינה דמיונית – כפי שכבר היום ניתן משקל מסויים ללייקים, כך ייתכן שגוגל תתן משקל גם לדיסלייקים שידווחו על עמודים שכתובים למכונה ולא לאדם, כמובן, אם יוצג כפתור כזה ואם הוא יתפוס.
    הערה קטנה – אני לא חושב שהטענה שלך רלוונטית רק לעידן הווב הסמנטי. גם בווב לא סמנטי בכלל נדרשים כותבי אס.אי.או. להשתמש בכל אותן פרקטיקות מאוסות (דחיסת מילות מפתח, פיצוץ כותרות, טקסט עוגן מלאכותי וכו'). דווקא בווב שיהיה מאד סמנטי (לא בעתיד הנראה לעין) ייתכן שהמכונה תוכל לזהות מה שהוכן על מנת להאכיל אותה.

  9. 9
    יום שלישי 01.05.2012, 12:09

    @אבנר: ענישה של משתמשים היא נושא כאוב. הרשת מאפשרת לנו לצרוך שירות ריכוזי (ראה גוגל, פייסבוק וכדו') הרבה יותר טוב מאשר לארגן התנגדות מבוזרת.

  10. 10
    יום שלישי 01.05.2012, 13:21

    ידוע. כמה נוח לפייסבוק לשים רק אפשרות ללייק, ולא לדיסלייק, והעולם נראה ורוד כל כך. אבל זה לא אומר שאי אפשר להתחיל.