עבודה פיסית

לפני שבועיים חגגתי לפיסי שלי שש שנים – גיל מופלג בשביל מחשב בימינו. בדיוק למחרת יום־ההולדת החגיגי, הוא החל, בלי שום סיבה נראית לעין, להקפיץ חלונות של מצוקה ולהשמיע קולות של גסיסה. מיד חשדתי שמדובר ב־planned obsolescence, אבל, אין ברירה – הגיע הזמן לקנות מחשב חדש.

"תקנה מק. עזוב אותך מפיסי. פיסי זה מעפאן. למה לא מק?" מנסים אנשי המק להחזיר אותי בתשובה. מספרים לי עד כמה שהמק שלהם מדהים ומושלם ומוכשר וחתיך, וגם אופה לחם קינמון משגע.

בדקתי, התלבטתי, ולבסוף יצאתי וקניתי פיסי חדש. פשוט עוד פיסי. בשליש ממחיר של מק. כי אני חתיכת אתאיסט, ויש שיאמרו תינוק שנשבה. אבל כמו כל מי שחוזר לבן־זוג שהתעלל בו, אני מגלה שלא הכל גן של שושנים. גם הפיסי החדש עושה לי בעיות. המון בעיות. שעות על גבי שעות שזולגות באיטיות במורד שעון החול שעל המסך. אני נאבק בבעיות שלא ברור למה הוֹמוֹסַפְּיֶן בשנת אלפיים ואחת עשרה עדיין צריך להתמודד איתן: התקנות, התאמות, באגים, קראקים, פיקסלים תועים ואינסוף הודעות שגיאה. עצרתי את שגרת יומי (הממילא משמימה) וישבתי לפתור את בעיות המעבר. ברגע של חולשה נאלצתי להודות, הפיסי שלי רחוק מאד מלהיות מושלם. הוא לא מק.

אמנם, זאת לא הייתה אהבה ממבט ראשון, אבל המיני־גיבושון שעברנו קירב אותנו מאוד. עכשיו שאנחנו מכירים אחד את השני על כל המגרעות, יש בינינו אהבת אמת. הוא מאתגר אותי, וברגע שאני מתחיל לקחת אותו כמובן מאליו הוא משמיע רחשושים של מוזנח ומכריח אותי להשקיע בו – לסדר, לנקות ולתחזק אותו. אני אפילו מרגיש בנוח לקשט אותו מבחוץ ולהדביק עליו מדבקות, כי הוא כזה פיסי חמודי, למרות שהוא לא נראה כמו חלוק נחל מושלם, מבריק ולבן. מי בכלל רוצה שלמות.

המחשבה על כך שיום אחד המחשבים יהיו יותר חכמים מאיתנו מפחידה אותי. בעצם אולי זה כבר קורה. אבל עם הפיסי שלי אני מרגיש שלא כך המצב. ואולי זאת הנקודה שמפריעה לי עם המק – הוא יותר מוצלח ממני וזה לא מוצא חן בעייני. הוא יצירתי, סקסי ומלהיב. זה לא משאיר הרבה מקום בשבילי. מי רוצה כזה 'בסט פרינד'? זאת תחרות שמוכרעת מראש מול טכנולוגיה שתמיד תנצח. הפיסי לעומת זאת מתסכל אותי כל הזמן וזה מוציא ממני את הדחף ליצור. הרי חלק משמעותי מהיצירה האנושית מונעת מהצורך שלנו לשפר את העולם, לעשות אותו מקום טוב ונעים יותר. ואם הכל כבר טוב ונעים – אנחנו עלולים להפוך למעצבים עצלנים.

כן, אני רוצה מחשב עם בעיות – כזה שיעצבן אותי בכל יום מחדש. אפילו שיתן לי קצת להרגיש שהוא מזלזל בי. (אולי סטיבי בכלל התכוון לומר: סטיי 'אנגרי' סטיי פוליש). אני רוצה להרגיש מתוסכל מהכלי הזה כדי שאזכור שעדיין מה שחשוב זה הממשק האנושי לפני הממשק של המחשב. שאני הוא זה שמפעיל את המחשב ולא הוא אותי. לדעת שאני הוא זה שמעצב פה, ולא איזה מחשב מושלם שישמח לעצב במקומי. אני נהנה כשעולה מהמחשב רעש של מקרר משנות ה60, זה מאפשר לי להרגיש כמו בעל מלאכה. כמו אומן. אולי אפילו שיעלה ממנו קצת עשן, בריח בנזין. אני מפנטז על להתקין פדלים מתחת לשולחן ולפדל כדי לגרום להארד דיסק להסתובב. ובקיץ, כשחם, אני יושב מולו ומשאיר את המזגן כבוי באופן מכוון – מזיע מהזזת הפיקסלים. מוריד חולצה ומרגיש כמו חצי פועל בניין לפחות.

ואולי כל זה רק רציונליזציה על זה שהתקמצנתי לקנות את המק.

☼ עוד מאת אברהם קורנפלד ← הדור שלא ליקק בולים

  1. 1
    סנופקין
    שבת 29.10.2011, 14:22

    כנראה שעדיין לא יצא לך לחוות מספיק במק את גלגל הקשת המסתובב המקסים, או זה שהמחשב לא סוחב מספיק שצריך להוריד תוכנה שתאמץ יותר את המאווררים שלו, ואז הוא מרעיש כמו טרקטור.

    עשית את הבחירה הנכונה.

  2. 2
    שבת 29.10.2011, 18:31

    התחושה שלי, לפחות לפי התרשמותי מהסטטוסים בפייסבוק, שמקים נוטים יותר להתקלקל בשנותיהם הראשונות, כלומר תקלות משביתות רציניות, ואז זה כבר סיפור שלם (ויקר)

  3. 3
    שבת 29.10.2011, 19:47

    תירוצים תירוצים

  4. 4
    שבת 29.10.2011, 19:48

    כשעבדתי עם פיסי תמיד הרגשתי שאני צריכה להזהר במילותיי. הוא כל כך רגיש! כל דבר קטן יכול לגרום לו להשתבש.
    המק יותר עמיד, וגם יש מלא מקום להדביק מדבקות!
    אבל היי, תתחדש!

  5. 5
    ערן
    יום ראשון 30.10.2011, 9:14

    פיסי שולטטטטטטטטט1!!!!!!

  6. 6
    יום ראשון 30.10.2011, 13:50

    מקינטוש יוצר תחושה שעליך להיות אסיר תודה וילד טוב על מנת להשתמש בו, בעוד שהפיסי מאפשר לך להתעלל בו ולעשות בו כברצונך.

  7. 7
    יום ראשון 13.11.2011, 19:11

    אני מגיב לעצמי עם הדבר התמוה הזה:
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4147683,00.html

    וכמובן תודה על כל התגוביות

  8. 8
    ניר חיימוביץ
    יום שלישי 15.11.2011, 19:06

    היי אבנר
    לנו בבית יש שני מחשבים,
    אחד פיסי ואחד מק.
    המק כבר בן שבע ובקושי זז והפיסי בן שנתיים ועובד לא רע למרות שכבר התקלקל הכרטיס מסך ואנחנו משדרגים את הזיכרון והגדלנו את ההרד דיסק.
    אין ספק שמדובר שני יצורים שונים לגמרי, ועד היום שאני צריך לקנות מחשב חדש אני לא בטוח שהבחירה שלי נכונה.
    המחירים של מק ממש חסרי פרופורציה למציאות, לעומת זאת הפיסי אכן דורש תחזוקה דיי מסיבית.
    סה"כ במחיר של מק שיחזיק שש שנים אתה יכול לקנות כל שנתיים או שלוש מחשב פיסי חדש וזה יתרון
    כי כל שנה יוצאת תוכנה חדשה והיא כבר לא מתאימה לחומרה הישנה. וכולם עוברים ורק אתה עם גרסה מיושנת ומתחילות בעיות של תאימות.
    בימים אלו אני רוצה להחליף את המק שלי ומתלבט מה לעשות…

  9. 9
    סשה
    יום שישי 24.02.2012, 22:21

    כמה זה מעצבן כשקוראים למחשב "פיסי" אבל בעצם מתכוונים רק למערכת הפעלה של מייקרוסופט. כאילו אין מערכות הפעלה אחרות בעולם. תהיו כנים תגידו "ווינדוס"! בכלל אי אפשר להשבות בין פיסי למאק כי מאק זה גם המחשב עצמו וגם מערכת הפעלה בעוד ש"פיסי" שלכם זה רק מערכת הפעלה.

    היתרון הכי גדול של מאק הוא התאמה בין חומרה לתוכנה. בעולם של "פיסי" יד ימין לא יודע מה יד שמאל עושה, וחוץ מזה יש מיליון יצרני חומרה ל"פיסי".

    נו באמת, מפחיד אותך שמחשב יותר חכם? מה עם מכוניות, מטוסים, טלפונים וכו. כל אלה רק כלים. אל תפחד יהיה בסדר.

    נראה לי שאתה צריך להתקין אובונטו.

  10. 10
    יום שישי 13.07.2012, 21:36

    מק מהיר יותר, חזק יותר, וברור שיפה יותר. לעומת שנים עברו גם המחירים שלו היום כבר לא כאלה גבוהים. זה הכלי עבודה של המעצב, מתכנת, אדריכל, מוסיקאי, וכיוצא בזה. כמעצב אני אישית מעדיף את המק כשאצלי יש גם פי סי בבית ( חדש ולא מסוגל ״להתניע״ כרום ואיי טיונס בו זמנית). שלא לדבר על עניין האייפון בו הזרימה עם המק היא כמו של הדג הזה שדבוק לכריש באוקיינוס…המקים שלי ( זה השלישי) לא ידעו בעיות מימיהם. והפיסים, רק טכנאים שמגיעים אלינו הביתה באיתור הבעיה אולי זה כרטיס מסך, אולי נגמר המקום על כונן זי, אולי הספק כח, נו בחייאת! על מי אתם עובדים! העבודה שתספיקו במק שלכם במקום להתעסק בבעיות הטכניות של הפי סי תכסה לכם את הפרש הקמצנות והעקשנות.

  11. 11
    יום שלישי 30.10.2012, 11:05

    נהנתי לקרוא (-:
    לכשעצמי – הילדים מאתגרים אותי מספיק, מהמחשב אני מצפה לצייתנות מלאה, ללא צורך בתחזוקה תמידית…

  12. 12
    יום שלישי 30.10.2012, 21:49

    יש לי מק והיה לי פיסי. אני חייב להודות שאני קצת מתגעגע לעולם פחות קונפורמיסטי..

  13. 13
    יום רביעי 31.10.2012, 13:34

    מאוד מעניין מה שכתבת, לדעתי מי שלמד להסתדר בעבר על מחשב עם חלונות יסתגל מהר מאוד למק, אבל כשזה הפוך, מערכת חלונות נראית מיושנת אבל אולי התמונה השתנתה עם גירסת 8.

    למזלי, קניתי ב-2008 מקבוק שמאפשר בקלות לשדרג זיכרון ולהחליף דיסק קשיח (רכיב שמתקלקל הכי הרבה, במיוחד בניידים). ואכן, אחרי 3 שנים הוא התקלקל והייתי מאוד מרוצה כשתיקנתי את התקלה:

    http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Core+2+Duo+Hard+Drive+Replacement/514/1

    לדעתי, הבעיה עם אפל בימינו, זה שהם מייצרים חומרה עם המון אפיל אבל לא מאפשרת לך לתקן בעצמך בעיות חומרה אפילו במחיר של איבוד האחריות, כלומר "אתה, הצרכן, תהיה טיפש ותיתן לנו לטפל בבעיות".

    פיתחתי עם אפל יחסי אהבה-שנאה, אבל אי אפשר שלא להעריך את הפיתרון האלגנטי שלהם עם סבך הכבלים של כל פיסי ממוצע, בקרוב מאוד – איימק עם חשמל אלחוטי!