למדו אותם לשקר

לפני כמה שנים בשיטוטי באמזון בנסיון להשביע את הרעב שלי לספרי מפות, נתקלתי בספר עם כותרת די מעניינת: How to Lie with Maps של מארק מונמונייר. כיוון שאמזון הפצירה בי שאנשים כמוני קנו את הספר, השתכנעתי שמן הראוי שגם אני אהיה מישהו כמוני וארכוש לי עותק.

"כיצד לשקר באמצעות מפות"

הספר מחולק לפרקים שכל אחד מהם מוקדש לדרכים בהן מפות יכולות לשקר, לעוות ולהטות את תפיסת המציאות שלנו. הוא חושף את פעולת הקרטוגרף וגם כמה דוגמאות משעשעות של טעויות שרטוט, פשטנות מכוונת או שימוש מטעה בצבע. הטענה של מונמונייר היא שלא רק שמפות אינן מציגות תמונה מלאה של המציאות, אלא שמעבר לזה, על מנת שיהיו פונקציונליות הן בהכרח נדרשות לשקר.

זה הוא ספר מרתק, אבל אני לא רוצה להלאות אתכם בביקורת ספרים. הנקודה המרכזית שלי היא לגבי חינוך לעיצוב. לפני מספר חודשים הזדמן לי להשתתף בביקורת עבודות של קורס שהתמקד במיפוי אינפורמציה דיגיטלי (מה שנקרא אינפארמעיישען וויז'ואליזעיישען). היו לא שם מעט פרויקטים יפים, אבל לא יכולתי שלא להבחין בהתעקשות של הסטודנטים להסביר כיצד הגרפיקה היפה שלהם מבארת ומסבירה את המידע ובוררת את המוץ מתוך התבן. כל עוד הסטודנטים נדרשו ליצר מיפוי יעיל ומהימן, היה להם מאוד קשה להכיר במכשלות של המיפוי שלהם, במקומות בו הוא מסיט ואף מכשיל את הבנת התמונה הכוללת שטמונה במידע.

ואז נזכרתי במונמונייר. הספר, על אף ואולי תודות לגישה המתחכמת שלו מספק כלי ביקורת מצויינים לניתוח של פרקטיקות מיפוי בפרט ותקשורת חזותית בכלל. אולי במקום לצפות שהסטודנטים שלנו בנסיונותיהם הבוסריים יתקשרו מהימנה ואז עוד להציב אותם במעמד הביקורת בו הם ינסו לשכנע אותנו ואת עצמם שהם אכן הצליחו… אולי נכון יותר יהיה ללמד אותם לשקר. ללמד אותם כיצד כלי העיצוב יכולים להיות משומשים לרעה ע"י דרישה מהם לעשות שימוש לרעה ולהציג אותו ככזה. הרי תרגיל כזה אפשר לעשות רק במסגרת לימודית, ובהמשך הקריירה יהיו להם מספיק הזדמנויות לשקר ללקוחות שלהם ולעצמם שהם אכן דוברים (/מעצבים) אמת.

אני כרגע מתכוון להוסיף תרגיל מעין זה לסיליבוס שלי בבצלאל. אז בואו נלמד אותם לשקר! מי מצטרף?

☼ עוד מאת מושון זר אביב ← מושון, אולי תנחה את פרויקט הגמר שלי?

  1. 1
    יונתן אסולין
    יום שלישי 22.03.2011, 19:45

    כבר נאמר "מיטב השיר- כזבו", ואולי הדבר נכון גם לתלת מימד, למה להתכוון לכך שדברים יעבדו או יהיו יעילים יותר. למה לא לומר את האמת, באנו לכפות את הדעה שלנו על מישהו אחר. דעה אסטית או טכנולוגית זוהי עדיין דעת יחיד שצריכה לרדת מהפודיום או מהקיר ולפגוש את משב המציאות ולהגיד "שלום ומה נשמע?"

  2. 2
    יום שלישי 22.03.2011, 19:57

    הזכיר לי משפט מתוך הספר של דיויד ביירן —The New Sins:
    "
    Beauty is deception, falsification and deceit! BUYER BEWARE!
    "

  3. 3
    אבנר פינצ'ובר
    יום רביעי 23.03.2011, 0:18

    מושון, מחשבה מעניינת מאד. מזמן לא נהניתי כל כך מאנטייטלד. לאורך לימודי בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון דווקא ייחלתי למישהו מן המבקרים בהגשות שיבוא ויחשוף את עשרות השקרים שהיו בהן. ולפעמים, אני חושב, טעיתי בגישה הזאת – כי פרוייקטים סטודנטיאליים לפעמים צריכים לשקר בשוליים כדי להביא אמת בליבה. לפעמים.
    ללמד ארכיטקטים לשקר אני חושב שלא צריך, כולם יודעים את זה יופי. וללמד מעצבים גרפיים לשקר דווקא נשמע לי טוב – אולי בתוך פרסומות של תאגידים יתחילו לצוץ פתאום מסרים מרקסיסטיים חבויים. לא יודע לגבי מעצבים אחרים.
    ובהקשר לדבריך יונתן, בארכיטקטורה נראה לי שאם הרבה מהיוצרים יתחילו להגיד את האמת, שהם אכן כופים אסתטיקה ולא קשובים באמת לצרכי הלקוח – לא תהיה להם עבודה. ולכן הם ימשיכו לשקר, ימשיכו לדבר על טובת הלקוח כשלנגד עיניהם עומד רק האגו.
    הערת אגב לקינוח – זה נורא פשוט לאיית ביידיש נכון והייתי רוצה לחלוק איתכם את זה – בגדול "ע" זה צירה ו"א" חולם כשצריך (לא תמיד). ולכן: "אינפארמעיישען וויז'ואליזעיישען".

  4. 4
    יום רביעי 23.03.2011, 7:34

    @יונתן:
    השאלה הזאת מתבקשת, אבל לא מתמודדים איתה מספיק. בעיקר לא כשמה שמניע את העיצוב הוא מידע סטטיסטי כמו במיפוי. אני מקווה שעיסוק בשקר ירחיב גם את הדיון באתיקה שלו.

    @אברהם:
    דיוויד בירן הוא נהדר, ואגב בירן ומיפוי שמשקר:
    http://www.davidbyrne.com/art/eeei/

    @אבנר:
    בהמשך גם למה שיונתן כתב, אם אתה כבר משקר, לפחות אל תשקר לעצמך. דע שאתה משקר, למה אתה עושה את זה ואיפה אתה עומד ביחס לזה, מבחינה אתית, מקצועית, חברתית…
    + תודה על הפירגון למחשבה ותודה על התיקון (לא התכוונתי לאיות ביידיש, אבל אני מודה… כרגיל, ביידיש זה נשמע יותר טוב).

  5. 5
    יונתן אסולין
    יום רביעי 23.03.2011, 10:42

    להנרי פטרוסקי מחבר הספר "חפצים שימושיים" ישנה פסקאה מאלפת בפתיחת הספר הטוענת כך "מתכנן המוצר או לקוחו צריכים להחליט באיזו דרגה ובאיזה מקום יהיה הכישלון… צורת כל החפצים היא איפא פרי בחירה שרירורתית".
    אני חושב שהשקר, או בגרסתו המעודנת – חוסר התאמה עם המציאות, כזאת או אחרת, איננו פגם, אלא חלק ממכלול זווית הראיה.הכוונה היא לכך שתהיה החלטה מודעת ואף מוצהרת היכן יהיה הזיוף, מה הן ההנחות המוקדמות השרירותיות שלא לומר המדומיינות שהן מנת חלקו של כל אחד מאיתנו.
    דער אינדעסטריאל דזיגן דיפערטמנט.

  6. 6
    hadas zemer ben-ari
    יום רביעי 23.03.2011, 12:24

    (sorry sorry for the english – dutch computer, no stickers yet(

    Would you consider replacing the word lie with manipulation? Not for laundering purposes, it just seems more precise. I consider the manipulation to be a red thread in the practice of design, inevitable and inherent part of the discipline's genum (I guess most strongly in Graphic Design which informatics is part of). I'm fascinated by thetension between these evil twins of communication and manipulation which are design, and yes – thinks that students should be taught to consider carefully the power they're entrusted with
    (more in part b).

  7. 7
    hadas zemer ben-ari
    יום רביעי 23.03.2011, 12:33

    this is part b!

    Working on the exhibition Tricksters Tricked (un)covering Identity I found the following quote by Vilém Flusser most inspiring:
    “How can we explain this devaluation of all values? By the fact that the word design makes us aware that all culture is trickery, that we are tricksters tricked and that any involvement with culture is the same as self-deception.”
    Vilém Flusser / About the Word Design // 1993
    It connects nicely to what Yonatan proposes on declaring forgery.

    Here is a link to the Tricksters page:
    http://www.vanabbemuseum.nl/en/browse-all/?tx_vabdisplay_pi1%5Bptype%5D=18&tx_vabdisplay_pi1%5Bproject%5D=694&cHash=a9b27aee91

  8. 8
    אבנר פינצ'ובר
    יום חמישי 24.03.2011, 0:34

    מושון – לגמרי, חייבים להיות מודעים. אבל לדעתי, שאני לא בטוח שאותה ביטאתי בצורה מובנת בתגובה הקודמת, יש מקצועות בהם האחריות מחייבת אותך ליושר עם לקוחותיך. לקוחות במובן הרחב – בארכיטקטורה הלקוח הוא גם הסביבה הטבעית, העיר, הציבור הרחב ולא רק הקליינט שמשלם. וצריכים להיות ישרים עם כולם – אחרת זה בעיני לא אתי.
    מה שניסיתי להגיד זה שעל אף שחירפן אותי לראות אנשים משקרים במודע בהגשות, למדתי לסלוח לזה במידה לטובת הבאת רעיונות מעניינים בליבה, אם השקרים היו בשוליים.
    הדס – לדעתי שקר הוא פשוט אחד מסוגי המניפולציה (הרבים) שמופיעים בעיצוב. סתם לדוגמא – מניפולציה של UI לטובת מקסימום רווח מ-AdSense זו סוג של הונאה קטנה, אבל לא שקר. והתאווה שאפל מייצרת ל-iSomething היא מחליאה וקוסמת עבורי, אבל כוללת גם שקר. ביהדות קיים המושג "עלמא דשיקרא" – עולם השקר – עולם של ייצוגים, לא של מהויות. אצל אפל, לטעמי, זה קיים במידת מה – לא הכל שקר אבל הרבה מאד כן.
    התערוכה שלך נראית מרתקת! יש מצב שאת מארגנת להביא אותה למוזיאון העיצוב בחולון?

  9. 9
    שפרה קורנפלד
    יום חמישי 24.03.2011, 11:21

    הוצאתי ראש מעל המים לרגע ובאתי להציץ- ואיזה כייף לראות שיש חיים תבוניים שם בחוץ.
    הציטוט שאברהם הביא אברהם הזכיר לי:

    http://www.youtube.com/watch?v=pAs-kfsFko0&feature=related

    הקטע הרלוונטי מתרחש בין דקה 3:00 ל- 5:30

  10. 10
    יום חמישי 24.03.2011, 11:54

    @הדס:
    כן, זו מניפולציה וכמו שאבנר ציין, שקר הוא רק סוג אחד. הציטוט של פלוסר מצויין. לא הכרתי את המאמר הזה שלו. כנראה שכדאי שאכיר. גם התערוכה נראית מעניינת. מתי את באה לספר עליה קצת בארץ?
    ואגב, מדבקות על המקלדת הם דבר מעצבן, אני מציע לך לנסות ללמד את עצמך הקלדה עיוורת. זה עבד בשבילי, זה יותר פשוט ממה שזה נראה בהתחלה.

    @אבנר:
    זה הטריפל-בוטום-ליין

    @שפרה:
    לא הייתי מתחייב לחיים תבוניים :)
    הציטוט הזה של הוידאו של לאונרד כהן הוא מצויין. בסופו של דבר הדיון בדבר השקר (או המניפולציה) הוא הכרחי על מנת שנוכל לפתח פרספקטיבה ביקורתית למרחבי התקשורת בהם אנו מתנהלים.

    אגב, טיפ יוטיובי נחמד (תוספת #t=2m58s תשלח ללינק ישיר לשניה המדוברת בסרט):
    http://youtube.com/watch?v=pAs-kfsFko0#t=2m58s

  11. 11
    אבנר פינצ'ובר
    יום חמישי 24.03.2011, 12:08

    שפרה – מעולה ומדוייק.
    מושון – אחלה יוטיוב טיפ, לצערי לא עובד באנדרואיד אבל בטוח שיהיה שימושי מאד, תודה!

  12. 12
    hadas zemer ben-ari
    יום חמישי 24.03.2011, 22:55

    @shifra:
    The idea of a disclosure of some sort or at least an ethical code (or let's then settle for a healthy ethical discourse) is one I would be happy to promote.
    Which reminds me of the First Things First manifesto http://www.xs4all.nl/~maxb/ftf1964.htm
    @mushon and avner:
    glad you found the TT interesting, I'm back in IL on may so any ideas for exchange are most welcome.
    @mushon:
    I gave up since i failed the commodore 64 bloody rabbit tests – no blind typing for me
    but thanks :)

  13. 13
    יום שישי 25.03.2011, 8:46

    @הדס – הלינק ל First Things First Manifesto זה בדיוק מה שהייתי צריך בימים אלה. זה אמנם נכתב לפני יותר מעשור אבל רק הופך ליותר רלוונטי להיום. לא הכרתי – תודה על ההשראה.
    חבל שלא שמים הרבה יותר דגש על דבים מסוג זה בבתי ספר לעיצוב (לפחות לא איפה שאני למדתי).

  14. 14
    hadas zemer ben-ari
    יום שישי 25.03.2011, 9:28

    @Avraham:
    It was originally written in the 60' and then revisited and resigned by other designers on 2000.
    glad you find it useful!