מחשבה ליום כיפור

לא אדבר על יום כיפור סטנדרטי, כי את זה אנשים אחרים עושים טוב ממני. לא אפציר בכם להשלים עם החברים שבהם פגעתם ולא אעשה לכם "ריגשי" על זה שלא ביקשתם סליחה מזויפת לניקוי המצפון מכל דבר שיש לו דופק בפייסבוק.

אדבר על יום כיפור של אינטגריטי יצירתי בלבד, ואם אתם רוצים לא לבקש סליחה מאף אחד, קיבלתם את האישור ממני, הרב דן אלון. יום כיפור, כפי שאני תופס אותו, בין היתר הוא יום שבו אתה אמור להשלים עם עצמך. נכון, חשובה ההשלמה בין האדם למקום (כל אחד ופרשנותו הוא למושג זה) ובין האדם לחבריו, אבל אדם צריך גם לעצור רגע ולחשוב מה הוא מעולל לעצמו.

יום כיפור הוא יום מעניין מאד לאמן, בעיקר בגלל המטען התרבותי שהוא מביא איתו: אי אפשר להתעלם מהנוכחות של יום כיפור פתאום ככה סתם. כלומר, גם להתעלם ממנו (לא לצום, לראות סרטים, לעבוד) נותנת לו נוכחות. אי אפשר גם להתעלם מהנוכחות של היום הזה, שמדבר על צום, חשיבה פנימה, בדיקת האינטגריטי, על אולי הכוונה להיות אדם טוב יותר ולא אתייחס כרגע למה זה אומר "טוב".

יום כיפור אמנותי בשבילי הוא לעצור רגע ולראות את העבודות שיצרתי בשנה האחרונה מאז יום כיפור האחרון. לבדוק האם היתה התפתחות והאם מתקיימת לה תמה, שבכיפור הקודם אמרתי "כן! השנה אעבוד על הנושא הזה והזה". האם עמדתי בהבטחה שלי לעצמי להיות יעיל יותר, להיות מדוייק יותר, בוגר יותר, מגובש יותר, ממוקד יותר? האם זה נכון ואפשרי, בכל תלאות החיים היום יומיים להבטיח בכלל כזה דבר? התשובות לשאלות אלו הן החיבור שהופך אותנו מצד אחד לאותו בן אדם שהיה קיים גם בשנה שעברה (הרי מה הופך אותנו לאותנו, אנחנו כבר מזמן לא אותם התאים) ומצד שני לבן אדם "טוב יותר", מתפתח, משתנה, בודק, חוקר. זו בדיוק הכוונה שאני אומר שיום כיפור הוא יום של השלמה עם עצמך, אתם יודעים כמה סבל, הלקאות עצמיות, לחץ לעמוד בדדליינים (של עצמך), מטרות גבוהות, אתם מאכילים את עצמכם במשך השנה הזאת, רק כדי לקדם את האג'נדה האמנותית שלכם?

☼ עוד מאת דן אלון ← חזרתו של האובייקט

  1. 1
    לימור
    שבת 18.09.2010, 22:33

    אכן, אכן. בשנה האחרונה התחדדה אצלי יותר הידיעה שהכל מתחיל בגרעין הפנימי של כל אחד. שלי.
    הכנות (בעיצוב ובחיים בכלל), הפיוס העצמי, ההבשלה והבגרות- כמו שציינת, הם חלק מתוך אותו דיון מתמשך (חפירה רצינית) ביני לבין עצמי (לעיתים אני מערבת גם את בורא עולם, הוא עוזר לי לשמור על פרספקטיבה).
    לדעת להיות שלמה ולקבל את זה שאני ממש לא מושלמת.

  2. 2
    יום רביעי 29.09.2010, 9:45

    השאלה היא למה צריך יום ייעודי כזה בשנה – לא שאני נגד, אבל השינוי צריך לבוא לידי ביטוי גם בכל אחד מ־364 ימות השנה הנותרים. הרי אפשר כל יום להסתכל שנה אחורה ולראות מה הספקנו.
    זה כמו כל ה"יום לא קניות", "יום ללא מכוניות" וכד'
    יום כיפור זה פשוט "יום ללא"
    האפקט של זה כל כך זניח כשמסתכלים על התמונה הכללית. בעיני.