שטיחי רחוב לקיץ ישראלי

בחודש מרץ נסענו לגואטמלה, הוזמנו על ידי מיה, הבת, להיות אתה בשבועות האחרונים של הטיול הגדול, חצי שנה בדרום אמריקה. ניצלתי הזדמנות זו לחקירה שעניינה אותי, חקירה שהקנתה לטיול איכות ואופי מיוחדים. בנוסף לנושא שמוצג כאן התנסנו בתיירות אקולוגית בסמוק-שמפי, פרויקטים של יזמות חברתית בנאבך, וטכסים דתיים-תירותיים באגם אטיטלן.

בגואטמלה רציתי להגיע במיוחד לאנטיגואה לשבוע הקדוש. במהלך השבוע לילה לילה ולעיתים אף בימים מתקיימות תהלוכות של גאוטמלים הנושאים פסלי קדושים, רוכבים על סוסים, מתעטפים בגלימות וכפייות. התהלוכות עוברות ברחובות העיר וצועדות על שטיחים שמכינים שעות אחדות לפני כן תושבי המקום. הדבר הראשון שבלט באירועי השבוע הוא האופי המקומי, האירועים היו ללא ספק משמעותיים לאנשי המקום, לא מופע ראווה לתיירים. התיירים הינם מיעוט הנבלע בין מאות האינדיאנים, רק קצת גבוהים מהם :).

תהליך הכנת השטיחים הינו קהילתי, תכנון מוקדם, הכנת חמרים ותבניות ולבסוף ביצוע מהיר שבו כולם משתתפים. אין ספק שלתהליך ערך חברתי כאשר מתאגדים כל בני המשפחה והשכנים לפרויקט השנתי. תהליך הכנת השטיח הוא מהיר, תוך כמה שעות הוא מוכן ואז מגיעה התהלוכה. תחילה מגיעים הולכי הרגל הצועדים מסביב לשטיחים ואז מגיעים נושאי הפסלים הקדושים הצועדים על השטיחים, לשם כך הם נעשו, שמהר מאד מאבדים את צורתם, עוברים עליהם גם הרוכבים המחופשים לליגיונרים רומאים, התזמורת ומיד אחריהם, אנשי המטאטאים הגורפים את שרידי השטיח, כך שהטרקטור העירוני יוכל להעמיס את המשאית המלווה מאחור. תוך דקות הרחוב חוזר לקדמותו. אין שטיחים, הם מלאו את תפקידם ואין מה לשמר. פרט לכמה תיירים המנציחים את השטיחים, לכל השאר הזמניות מובנת מעליה. דינמיות תהליך היצירה, הטכס והחזרה לשיגרה מאד עניינו אותי. עניין אותי במיוחד כיצד הם מעצבים את השטיחים, תעדתי את התהליכים, כפי שניתן לראות בתמונות המצורפות.

למה אני מספר על השטיחים? אהבתי את האירוע. הסימבוליות שבו לא דיברה אלי כמובן, אינני נוצרי-אינדיאני, אך האירוע מצא חן בעיני ולדעתי הוא יכול להתקיים גם כאן מתוך תכנים אחרים המותאימים למקומי הישראלי. זו חוויה טובה ששוה לקחת את הטכניקה שלה ולתת לה משמעויות מקומיות. רשות מקומית יכולה לאמץ לה אירוע דומה, ההוצאות מינימליות, לסגור את הרחוב/ות לתנועה לכמה שעות, מספר שקים של נסורת, אבקות צבע, ומטאטא. פעילות חברתית לילית לקיץ הישראלי. אשמח לעזור.

שבלונות לפיזור הצבעים

התהלוכה צועדת על השטיחים…

…דקה לאחר מעבר התהלוכה משאית זבל, טרקטור וצוות מטאטאים אוסף את שרידי השטיחים, אפשר להכין חדשים לקראת תהלוכות המחר.

☼ עוד מאת ויקטור פרוסטיג ← לימינו של אלוהים יושב ארכיטקט...

אפשרות התגובות חסומה.