המחשב ומהפכה

בתור בן זוג לתלמידה בהרווארד אני רשאי לשמוע קורסים והרצאות באוניברסיטה.  חשבתי שקוראי אנטייטלד יהנו לקבל מדי פעם לקט מהרצאות באחת האוניבסיטאות הטובות בעולם.

ניקו מלה (Nicco Mele) הוא מומחה לאינטרנט 2.0 ועובד בקידום ענינים ציבורים באינטרנט, הוא היה בכיר בצוות ה-IT של אובמה במהלך המירוץ שלו לנשיאות.

 מלה התחיל את ההרצאה עם המצאת ה-PC.  בעצם קצת קודם.  בסוף שנות השישים תחילת השבעים של המאה שעברה, מחשבים היו מפלצות ענקיות ויקרות להחריד שרק תאגידים גדולים, ממשלות ואוניבסיטאות יכלו להרשות לעצמם. אך ברקע כבר החלו להשמע קולות שתארו רשתות מחשבים בעלות ממשק נוח ופשוט שיאפשרו לבני אדם להעביר בקלות מידע ממקום למקום.  ראשון בין אלה היה טד נלסון (שגם המציא, בין היתר, את המונח "היפר טקסט" המוכר לנו מ HTML).  בשנת 1974 פרסם טד את  "Computer Lib", ספר שבו הוא קרא לשחרר את המחשבים מהתאגידים.  "Information needs to be free!"  הספר היה להיט מחתרתי בחוגים למדעי המחשב ברחבי ארה"ב.  בין קוראיו המוקדמים: ביל גייטס וסטיב ג'ובס.

 אז הנה תמונת המצב באמצע שנות השבעים: מלחמת ויטנאם צולעת לעבר סיומה, ווטרגייט, היפים, סמים, מהפיכה מינית.  אפשרויות התעסוקה עבור אנשי מחשבים מוגבלות לממשלות, צבאות ו-IBM.  לא היצע אטרקטיבי עבור סטודנטים צעירים.  אז הם ממציאים את ה-PC ה-Apple 1 והשאר… ידוע.

 אז הדור הזה של אנשי המחשבים, של תקופת תנועת הנגד, של סקס סמים ורוקנרול, הכניסו לארכיטקטורה של המחשבים את הערכים שלהם, ערכים של דמוקרטיה ושל חופש בניגוד לריכוזיות תאגידית.  הדוגמא שהוא נתן היתה שהעובדה שניתן להעתיק כל קובץ מספר בלתי מוגבל של פעמים בחינם, מאפיין זה לא היה כורח המציאות.  הם החליטו שכך יהיה.  זה נעשה בכוונה!

 אחרי ה-PC באה הרשת, ואחריה ה-WWW וגוגל וויקיפדיה ופייסבוק וכל השאר ופתאום אנשים בכל העולם מחוברים.  האופי הבסיסי של הארכיטקטורה של המכונות מאפשר שיתוף קבצים, ידע, תמונות וסרטים: מידע.  מבנים חברתיים (ממשלות, כלכלות) שהניחו חוסר-שוויון בגישה למידע או את קיומם של מחסומים לפעולה קולקטיבית מצאו שההנחות הללו כבר לא תקפות – זה מה שקרה ברוטשילד, בקהיר, בטהרן, בסין, בתוניס, ב-8G.  הסוס הטרויאני שכמה משקפופרים באוניברסיטאות בארה"ב הכניסו לארכיטקטורה של המכונה עכשיו משחרר את כוחותיו.  ככל שהמשטר יותר רחוק מדמוקרטיה וחופש ביטוי, וככל שהוא פחות גמיש, כך הוא סובל יותר מהאפשרויות שהמחשבים פותחים לציבור.  אפשרויות שלא ניתן היה לדמיין אותן ללא האינטרנט.

☼ עוד מאת יואב ויס ← ציפורן על פסנתר

  1. 1
    יום ראשון 11.09.2011, 16:40

    איזה כיף לך ותודה. לינק חשוב.