להאיר מעגל

כושר הכיסוי של עדשת מצלמה מבטא את יכולתה של העדשה להטיל קרני אור באופן שווה לכל אורך הפרייים. במצבים בהם לעדשה כבר אין כושר כיסוי ייראו בפינות הפריים החשכות הממסגרות את הצילום במעין מעגל כהה.

לא פעם אני מסיקה דבר על האופן בו אני נוהגת מתוך השוואה ליכולות ולמגבלות של המצלמה. אופני ההתבוננות "האנושי" ו"הטכנולוגי" מתקשרים לי עכשיו למחשבות על מעגלים, על מסלולי חיים. על־כך שבמהלך חיינו אנחנו לא תמיד מצליחים, לא תמיד מנסים, להטיל אור שווה על הנעשה. אנחנו מעגלים את הפינות, מחשיכים קצת כדי להשלים את הסיבוב.

במסתו "גלוי וכסוי בלשון" כותב ח.נ. ביאליק על הצורך האנושי למלא את הלא נודע במלים, כדי לכסות על התהו. "שום מלה אין בה בטולה הגמור של שום שאלה, אבל מה יש בה? – כסויה. […] מה היא אותה המלה, החליפוה באחרת, ובלבד שיהא בה לפי שעה כדי כסוי וחציצה. […] בו ברגע שהסדק נפתח לכאורה – והנה חציצה אחרת, […] עומדת פתאם במקום הישנה וחוסמת שוב את העין." [1]

אחת ממורותיי היקרות ב"הדסה" היתה אומרת שהעין היא שריר שצריך לאמן, אני מצטטת אותה מדי פעם וגם עכשיו. אבל הפעם באופן מטאפורי: ככל שנראה יותר, נחקור יותר את המציאות סביבנו, יתכן ונמצא דרכים להתמודד עם האזורים החשוכים.

 

[1] ביאליק, ח.נ.  גלוי וכסוי בלשון משכל הוצאה לאור מיסודן של ידיעות אחרונות וספרי חמד, תל אביב. עמ' 162-163  (ההדגשות במקור)

☼ עוד מאת גילי זיידמן ← לקרוס לתוך משמעות

  1. 1
    לימור כהן
    יום שני 20.06.2011, 11:06

    גם אני מוצאת את עצמי מצטטת את אותה מורה ואת אותו משפט…
    הדברים שכתבת יפים מאוד!

  2. 2
    גילי
    יום שני 20.06.2011, 11:42

    :)

    ותודה

  3. 3
    מיכל אורגיל
    יום שלישי 21.06.2011, 9:33

    גילי אני מאוד מזדהה עם העניין שמילים מכסות – לעיטים רחוקות אם בכלל הן מצליחות לתת תשובות.
    יופי של בלוג.
    להתראות מיכל

  4. 4
    יעל רוסו
    יום שלישי 21.06.2011, 10:01

    היי גילי,
    מחשבה מעוררת מחשבה :)
    מזכיר לי כתם עיוור, אזור נטול ראייה הקיים בעין, מושג שמתרחב מרעיון פיזילוגי לרעיון עם הקשרים תרבותיים/חברתיים. מבט מוגבל על הסביבה. בעצם, אני רואה את שאיני יכול לראות.

  5. 5
    שבת 25.06.2011, 11:59

    היי גילי,
    איזה פלא, דווקא יש לי להגיד משהו ;)
    קודם כל, בחירה מעניינת ב"גלוי וכסוי…", מאוד אקטואלי למעשה הצילום, שכמעט תמיד נע בין גילוי לכיסוי. כנראה אנחנו חולקים איזשהי תשתית תפישתית משותפת ביחס למה שראוי לצילום לעשות. כשחיפשתי פעם כותרת לרשימה על ספר של רלי אזולאי, גם לי ח"נ ביאליק היה מקור השראה –
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3386317,00.html
    ולגבי המטפורה בסוף, אף על פי שאני מעדיף לחשוב כמוך, לא בטוח שזה כך;לפחות לפי קהלת (א' י"ח).
    להתראות בקרוב בהדסה,
    יוסי

    נ.ב.
    כמו תמיד, נהנה לבקר כאן.
    [img]http://untitled.org.il/wp-content/uploads/2011/06/Yossi Nahmias.jpg.jpg[/img]

  6. 6
    גילי
    שבת 25.06.2011, 21:14

    יוסי,
    לפעמים מצליח לפעמים מתדרדר, לא מתיימרת ליותר מ"מעגל" אחד בכל פעם.. נתראה בהדסה – ברכותיי :) ותודה גם על התמונה!
    יעל,
    תודה על האסוציאציות, אהבתי את שכתבת: "מרעיון פיזיולוגי לרעיון עם הקשרים תרבותיים/חברתיים" ובכלל אני אוהבת שאפשר לטפס במשמעויות מדבר לדבר.
    מיכל,
    הרצף הזה גרם לי לתהות – אולי אם היית מוצאת תשובות במלים ובדימויים היית מפסיקה לכסות קירות.. ביום שני או ביום חמישי אלך לתערוכה בגרוס.

  7. 7
    מיכל אורגיל
    יום ראשון 26.06.2011, 7:10

    נהדר גילי, אם את הולכת שימי לב לברווזים במרפסת ומה שיוצא מהם, אפרופו הדיבור על מילים .

  8. 8
    יום שישי 21.10.2011, 16:03

    check out this camera then – it might change your perspective abit http://www.holesinthenet.co.il/archives/31102