את בן בנחורין

טופ 5 / דגלים

כמו כל בחירה הרת־גורל, דירוג חמשת הדגלים הטובים בעולם הוא עניין מורכב. תהליך הסינון וההתלבטות גרר לא מעט שינויים וחרטה, ואף שביתה מכל מלאכה אחרת פרט לצפייה בתוכנית 'מסע עולמי – הקריביים', עד השלמתה של הרשימה שתוצג בפניכם בהמשך.

אפילו אם מצמצמים את ההתייחסות לדגלי מדינות בלבד, מדובר בערך במאתיים מדינות שקיימות כרגע, אבל גם אינספור מדינות שהתפרקו או התאחדו במהלך ההיסטוריה או סתם כאלה ששינו את דיגלן, ואף הרבה יותר מפעם אחת. מפאת הכמות בחרתי להתמקד רק בדגלים שקיימים היום, וכך גם לחסוך מעצמי התייחסות לכמה מקרים בעייתים, או מעורפלים מבחינה מוסרית (למשל דגל הנאצים, שלמרות הבעייתיות שבו, ולמרבה הפרוורסיה, נראה לי כאחד ממיתוגי המדינה הטובים ביותר שנעשו בהיסטוריה).

אני, אישית, מאוד אוהב דגלים. לא משנה אם אלו דגלים אמיתיים של מדינות, דגלים דמיוניים מסרטים וסיפורים או דגלים שיצרתי לעצמי כילד. אני זוכר את הימים הרבים שהייתי מעביר במשחקים בחורשה ליד ביתי שכללו בניית מצודה והכרזת מלחמה על ילדי השכנים השמנים שגרו קומה מתחתינו, ואלה דברים שכמובן לא ניתן היה לעשות ללא עיצוב דגל מוקפד.

יש אומרים (ליתר דיוק יש אומרים בוויקיפדיה) שסגנון העיצוב של הדגלים המודרניים של היום הוא תוצאה של צרכים פונקציונליים של זיהוי קל, שהיו נפוצים בעבר – למשל אצל אניות ששטו להן באוקינוסים, שהיו זקוקות ליכולת לזהות מרחוק את דגל האוניה שבאה מולם. בעיני, סיבה נוספת לא פחות חשובה היא הסטייל המודרני – ששואף למינימליזם ופשוט נראה הרבה יותר קוּל. ככה גם הרבה יותר קל לחוליגנים ואנשים לא הכי מוכשרים בתחומי העיצוב להביע את הזדהותם עם הדגל ע"י שחזור צבעיו הבסיסיים ו/או סימניו הפשוטים.

כאשר ניגשתי לדירוג עיצוב הדגלים ובחירת הטופ 5 שלי, שמתי לב שרוב המדינות בעולם הולכות על בטוח – בעיקר חלוקה לשטחים צבעוניים פשוטים. אמנם גם בין אלו יש כמה עיצובים קלאסיים טובים, אבל לא מספיק מיוחדים כדי להגיע לצמרת המצעד. להלן כמה משפחות דגלים המכילות כמה דגלים מצוינים, אבל, יפים ככל שיהיו, לא בולטים מספיק בפני עצמם:

פטנט הטרי־קולור (שרבים חושבים שהומצא ע"י הצרפתים אך למעשה רשום על שם ההולנדים מהמאה ה-16) הפך לאופנתי ביותר במיוחד באירופה, ומדינות רבות משתמשות בו בוריאציות צבעוניות שונות או אפילו זהות רק לרוחב במקום לאורך (בלגיה , בולגריה , ארמניה , איטליה , אירלנד , אסטוניה , גרמניה , הונגריה , ליטא , לוקסמבורג , רומניה , רוסיה – ואלה רק באירופה!)

דגלים סקנדינבים – המבוססים על דגל דנמרק (ה"דנברוג" – שהוא גם הדגל הלאומי העתיק ביותר שעיצובו נשמר ולא השתנה מאז המאה ה-13). דגל ראוי שמפאת הצלחתו קמו לו הרבה חקיינים, במיוחד במדינות שכנות שלמעשה העתיקו אותו ורק שינו את צבעיו (נורווגיה , שוודיה , פינלנד , איסלנד ).

דגלים המכילים צבעים 'רוסיים' אשר אומצו על ידי רבות מהמדינות הסלביות ברגע ששוחררו מהאדום הקומינסטי (רוסיה , סלובקיה , סרביה , קרואטיה , סלובניה ).

דגלים המכילים צבעי 'ראסטה' (במקור מדגל אתיופיה ) אשר הפכו לצבעיהן של כמעט כל מדינות אפריקה ובטח של כל הזמנה למסיבת רגאיי שמכבדת את עצמה (טוגו , סנגל , גאנה , מאלי , בנין , קמרון , קונגו , גינאה , זמביה , זימבבוואה )

דגלים עם צבעים 'ערביים', עוד סממן שתורם לתפיסה הרווחת בעולם ששכנינו המרובים הינם ישות אחת ולא מדינות עצמאיות שלעיתים אף מתנגחות זו בזו (כוויית , סודאן , סוריה , איחוד האמירויות הערביות , סהרה המערבית , מצרים , עירק , תימן , הרשות הפלסטינית )

דגלים של קולוניות לשעבר – האימפריאליזם הבריטי הרס מבחינתי את סיכויו של דגל בריטניה (בהחלט לא רע) להגיע לפודיום המנצחים, בעיקר מכיון שהם החליטו להדביק אותו על כל מיני רקעים הזויים בדגליהן של כל אחת מהקולוניות שלהם (אוסטרליה , אנגווילה , ברמודה , שטח ימי אנגלי בהודו , איי קיימן , איי קוק , איי פלקלנד , פיג'י , איי מקדונלד , מונטסרט , ניואה , ניו זילנד , פיטקרן , סנט הלנה , דרום ג'ורג'יה , איי טרקס וקייקוס , איי הבתולה ).

לאחר הקדמה זו, להלן הרשימה של חמשת הדגלים הכי טובים בעולם בעיני, ובמקרה גמור, גם על־פי כל אמות המידה המוחלטות:

ch

5# שוויץ

קלאסיקה. כל כללי הטיפוגרפיה השוויצרית בריבוע אחד קטן. כל כך מינימליסטי ומדויק. אין ספק שחברת התעופה הלאומית (סוויס) הרוויחה הרבה לקוחות מהעניין.

jollyroger

4# פיראטים

למרות שאינו דגל מדינה, הסתנן לרשימה, מפאת היותו אחד הדגלים הכי מגניבים שיש. מעבר לכך אחד הדגלים היחידים שמכילים איור שגם עובד בכל הרמות – החל מהסגנון המדויק ועד להעברת המסר הברור.

kr

3# קוריאה הדרומית

הדגל הזה גורם לי לרצות לעשות יותר יוגה, ללמוד את תורת הזן ולאכול רק סושי. וזה עוד בלי להכנס למשמעויות של כל הסימנים שעליו. דגל יפן על סטרואידים.

br

2# ברזיל

דוגמה מעניינת לכך שלפעמים לא צריכים חוקים או ידע בעיצוב כדי להוציא משהו מדהים. כוכבים + צבעוניות קשה + תלת־מימד וקטורי + פונט אריאל מעוות = מושלם. לא הייתי משנה כלום.

lc

1# סנט לוסיה

מדינה קטנטנה בקריביים שלא שמעתי עליה עד היום. סמל מסתורי שמסמל את ההרמוניה בין השחורים ללבנים על האי ועוד כמה שטויות. בתזמון מושלם עם העונה האחרונה של LOST.

כבונוס מיוחד, ומכיון שלא עמדתי בפיתוי, הנה חמשת הדגלים הגרועים בעולם:

lr

5# ליבריה

"בואו ניקח דגל לא כל־כך ידוע שאנחנו אוהבים, ופשוט נשים כוכב אחד כי יש לנו מדינה אחת ולא חמישים. אף אחד לא ישים לב."

ly

4# לוב

הדגל היחיד בעולם שהוא צבע אחד ללא כל אלמנטים אחרים. כנראה שרק מישהו כמו קדאפי מספיק מטורלל לנסות משהו כזה. היה יכול להיות הצלחה מסחררת, אבל זה לא אורנג'.

gd

3# גרנדה

יותר מדי אלמנטים: גם מלבנים, גם משולשים, גם כוכבים – והכל בצבעים איומים. ונוסף על כל הצרות, איור של אגוז שנראה כמו להבה. גרוע מעט יותר מדגלה של המדינה השכנה "סנט וינסנט והגרנדינים" (יש מדינה כזאת, ברצינות. זאת לא להקה.)

cf

2# הרפובליקה המרכז אפריקאית

עוצב על ידי ברת'למיי בוגנדה, הנשיא הראשון של אוטונומיית אאובנגואי צ'רי (באמת). הוכחה חד־משמעית שלא כל מי שלמד פוטושופ יכול לעצב. נראה כמו דגל צרפת במסיבת רגאיי + כוכב מיותר.

tm

1# טורקמניסטן

כנראה שהטורקמניסטנים מאוד גאים בשטיחים שלהם לעומת השכנים הטורקיים, אבל הם לא צריכים ללכלך בזה את הדגל.

☼ עוד מאת אנטיילד מארח: דוד ספקטר, עזרי טרזי ויונתן אסולין ← לעמי דרך

  1. 1
    יום רביעי 10.03.2010, 21:28

    גם דגל ישראל מאוד מיוחד. כשהייתי קטן ולמדתי לשים את שני המשולשים זה על גבי זה, חשבתי כמה מסכנים האמריקאים שבשביל לצייר דגל אחד שלהם צריכים לעמול על 50 כוכבים קטנים!
    פייבוריט אישי שלי הוא דגל יוון – כחול, פסים, פשוט.
    הפתיע אותי הדגל של הונג קונג – הוא נראה כמו זיקוק של זיקוק.
    הדגל של יפן בעיני הוא יצירת מופת. הרבה יותר מהדגל הביזארי של קוריאה. נראה לי שגם אני הייתי מסנן אותו בהקשר של הרשימה שלך כדי לא להתחרות בדגל המינימלי והמופתי של שוויץ.
    גם ארצות הברית היא קולוניה לשעבר…
    תודה על הפוסט המרתק וברוך הבא לאנטייטלד!

  2. 2
    יום רביעי 10.03.2010, 22:14

    תענוג. נהניתי מכל מילה. מחכים ומעורר חיוך ומחשבות.
    דגל ליבריה שולט.

  3. 3
    יום רביעי 10.03.2010, 22:18

    מפתיע מעניין ומצחיק

  4. 4
    רז חזון
    יום רביעי 10.03.2010, 22:32

    מרתק ומעניין ביותר, ואפילו מעורר מחשבה.

    מאחורי כל עיצוב כזה יש סיפור, אידיאולוגיה, תודעה היסטורית, יש נסיבות וקונטקסט.
    למשל – השימוש בסמלים מובהקים (ולא רק המדינות עם הצלב, כמו יוון, בריטניה, ועוד כמה וכמה). "הדגל היהודי" שלנו, הסעודי (עם הפסוק אין אלוהים מבלעדי אללה), התורכי עם הסהר והכוכב כמו בראשי מסגדים, טוניסיה (כנ"ל) ועוד…
    אהבתי את הבחירה בדגל שוייץ. יש בו גם את כל ההיסטוריה שלהם בסימן אחד קטן (נצרות, קנטונים עם גבול משותף, וכו')

    בקיצור – איזה יופי!

  5. 5
    יואב עינהר
    יום חמישי 11.03.2010, 0:43

    התרשמתי מאד מעמלנות ה cut & paste הזעירה.
    אחד מהמאמרים הצבעוניים שקראתי.

  6. 6
    מילי גפני
    יום חמישי 11.03.2010, 9:24

    מקסים!
    מעניין, מצחיק ופותח (את הדעת, את הראש ואת העינייים, על הבוקר).
    תודה.

  7. 7
    ליאור
    יום חמישי 11.03.2010, 9:37

    יופי של פלגיאט. היה ראוי לתת קרדיט לאתר שממנו 'השאלת' לא רק את הרעיון אלא אף חלק הציטוטים והדימויים שאתה משתמש בהם (מומלץ ללכת לסנט וינסנס והגרנדינייים או לטורקמניסטן – כמעט קופי פייסט).

    רצ"ב הקישור: (לאתר קוראים The World Flags Given Letter Grades, והוא קיים כבר כמה שנים)

    http://www.otago.ac.nz/philosophy/Staff/JoshParsons/flags/alpha.html

  8. 8
    אלכסנדר
    יום חמישי 11.03.2010, 12:16

    לדגלים "הרוסים", שידועים יותר כ"פון סלאביים" חובה להוסיף את צ'כיה, בה הומצא המושג והצבעים הלא כל כך מקוריים באמצע המאה ה-19 וכן את בולגריה ששייכת לאותה משפחת עמים ודגלה זהה לדגלה של רוסיה ולכן נאלצה להחליף את הצבע הכחול בירוק.

    חסר כאן את דגל נפאל. הדגל היחיד בעולם שאינו בעל ארבע צלעות.

  9. 9
    עמרי
    שבת 13.03.2010, 10:37

    אחלה פוסט – מצחיק ומעורר מחשבה.
    לליאור: ממש לא השתכנעתי. נדמה שנתפסת לשטויות…
    אגב, דגל שחסר לדעתי ברשימה הוא דגל קטלוניה, שמככב ברחובות ברצלונה ובמשחקי בארסה.

  10. 10
    שבת 13.03.2010, 13:30

    הכי נהניתי מהיציאה של הפיראטים.

  11. 11
    יום שלישי 16.03.2010, 19:14

    פוסט מצויין. ברוך הבא.

  12. 12
    יום שלישי 16.03.2010, 20:20

    יופי של פוסט. מצחיק, מעניין, מעורר מחשבה (*הזן עוד תגובות מועתקות ממגיבים אחרים*).

    יופי של דבר… מתי הפוסט הבא?
    :-)

  13. 13
    דוד גרוסמן
    יום רביעי 17.03.2010, 7:00

    פוסט יפה. תודה

  14. 14
    אחת שעוד לא
    יום שלישי 27.04.2010, 19:36

    כיוון שאי אפשר לסמן 5 כוכבים, או ללחוץ על like – אין ברירה אלא לכתוב תגובה – איזה יופי של פוסט, נהניתי מאד, החכמתי במידה הרצויה לשעה זו של היום, ואצפה לקרוא עוד פוסטים שלך בעתיד.

  15. 15
    יום ראשון 11.07.2010, 2:41

    בתור ילד ועד עכשיו, אני אוהב את הדגל של ערב הסעודית. קליגרפיה מעולה וסלוגן ממצה.

  16. 16
    אורית דיכטר
    יום ראשון 10.10.2010, 23:26

    יש לך סגנון נהדר :)
    צ'ירס!

    (אולי אחשוב על משהו מעניין יותר לומר מחר בבוקר)

  17. 17
    בן גוריון
    יום שלישי 07.06.2011, 21:16

    מגניב מאוד, אבל מה עם דגל ישראל? אחד מהמוקפדים והזכירים לדעתי.

  18. 18
    ניר
    יום שלישי 12.07.2011, 22:17

    דגל אסטוניה חביב עלי במיוחד. למרות שהוא משתמש בפורמט השחוק של טריקולר אופקי, שילוב הצבעים היפה וסידורם (הלבן לא במרכז כמו ברוב דגלי הטריקולור, אלא למטה) הופכים אותו לדגל קלאסי לאניני טעם.
    מילה טובה מגיעה לדגל הבולגרי שמסמל בצבעיו אבטיח עם גבינה בולגרית וגם לדגל האלבני שמציג ציפור דו ראשית מפחידה ומגניבה.
    ציון בלתי מספיק הייתי נותן לדגל הקפריסאי שסובל מחוסר מעוף משווע (הצורה של האי על רקע לבן, קפריסין? זה הכי טוב שיכולתם?) ולדגל הבנגלדשי שנראה כמו חיקוי זול ומעוור לדגל היפני המופלא.