יצירתי הוא שונה ומקורי? לאו דווקא. הייחודי מגדיר את הרצון לעשות את מה שעושים כולם. חשיבה 'מחוץ לקופסא' היא כותרת נבובה ושחוקה של אנשי שיווק שיודעים יפה לדקלם סיסמאות הכתובות בגופן גנרי ערוך בפאוור-פוינט, מוקרנת בפיקסלים מעוותים על גבי מסך גלילה מתוח.
לפני המותגים החנויות והמוצרים, המוכרים והקונים – היה שקט, היה חושך, היה זמן.
המסחר שנולד מתוך הצורך להעביר סחורות, מוצרים וידע והפרסום שבא בעקבותיו הביאו לציבור הרחב את המסרים של אותם מוצרים ושירותים תוך מחשבה על בידול ולעומתיות. כך נוצר עולם מבודל, שונה, תחרותי, מתריס ומתחנף אך גם שבלוני, מנוון ונעדר כל יצירתיות – כשחושבים על זה לעומק. עולם שטחי, שטוח, המוני, רדוד אך יעיל מאוד.
בתום לב חשבתי פעם שרעיון קטן וגולמי דורש פיתוח, חשיבה, העמקה, טיפול יסודי במרכיביו האסוציאטיביים, האינטואיטיביים, הקונספטואליים. 'חפירה לעומק'? ייתכן. 
רובנו חולקים גורל דומה, חווים חוויות משותפות, רואים את אותם מראות ושומעים את אותו הרעש. כולנו קבוצה של פרטים ייחודיים, בזה אנו דומים. יש כאן סתירה פנימית ברורה אך היא זו שמפעילה אותנו, את חלקנו לפחות. בדיוק כמו העקרון שהזעם והכעס מגלמים בתוכם אופטימיות, מחשבה על תיקון והכרה באופציה שיכול להיות אחרת. קהות חושים, שחרור ועזיבה יש בהן מן הוויתור. השלמה אינה תמיד מעידה על שלוה אלא לעתים על ייאוש וחוסר עניין. בשקט וברוגע יש ויתור וכניעה לאמת שבחיפוש. אך אותו הרוגע מביא אתו איכות ומאפשר לדברים חדשים להגיע. אם יצרנו עולם בו הצלחנו לענות בצורה מדויקת על הצורך, לבטא את המסר באופן מקורי, שונה ייחודי ומעניין הרי שאנחנו שבלוניים. דווקא במקומות המוכרים והשגרתיים נמצאת האופציה לחלום על משהו אחר. דווקא יציאה מגבולות מתאפשרת רק כאשר יש לנו גבולות כאלו. אנו זקוקים לסדר כדי לשבור אותו. על החיפוש להגדיר עצמו מחדש. עלינו להפוך ליחידים חדשים. דרושה ערנות תמידית, סוג של חוסר שקט או חוסר שינה אינסופי. תהליך מעייף שלא כל אחד שורד אותו, הוא אינו מתאים לכל אחד. נפשית או פיסית. באופן אישי אני לא יכול בלעדיו.

הערה לסיום:
הקשר בין תוכן המחשבה לכותרת מקרי בהחלט אבל איך אפשר לוותר על כזו כותרת?

☼ עוד מאת אבירם מאיר ← איך אומרים Deja Vu בעברית?

  1. 1
    sagit
    יום חמישי 13.12.2012, 16:15

    פרסום הוא יצירתי מעצם היותו, הוא נטול עכבות ואינו מחויב למוצר
    או למותג. הדרך שלנו לתפוס את הפרסום כיצירתי היא מעניינת
    ומאפשרת לנו לקבל מסרים שטותיים גם כשמדובר במוצר רציני..
    בכך הוא מצליח להיות יצירתי בעיני. בכל מקרה מסכימה עם רוב הכתוב

  2. 2
    אבירם מאיר
    יום חמישי 13.12.2012, 18:23

    בהחלט נקודה מעניינת – הפער בין המוצר והמותג לבין השפה
    או האסטרטגיה הפרסומית שלו, לעתים הכל מתפרק שם
    בדיוק במקום שבו מנסים לייצר מציאות חדשה אינסטנט

  3. 3
    יום שני 17.12.2012, 23:24

    לפי וויניקוט היצירתיות גורמת לאדם יותר מכל דבר אחר להרגיש שהחיים ראויים לחיותם.
    אצל פרויד צריך לשלוט במציאות אצל ווניקוט- ליצור אותה. עולם של בריאה והיבראות.
    כשאדם מפתיע את עצמו. הפתעה היא יצירתיות.

  4. 4
    אבירם מאיר
    יום שלישי 18.12.2012, 19:30

    מרב, הקביעה שהפתעה היא יצירתיות נשמעת לי נכונה אבל גם מקרית
    הפתעה יכולה להתקיים גם בעקבות חוסר הבנה וחוסר ידע וההצלחה להפתיע
    שמתפרשת כיצירתיות יכולה להיות תוצאה של בורות ונבערות, או איגנורנטיות…

  5. 5
    יום חמישי 20.12.2012, 0:34

    בציטוט שלי את וויניקוט ניסיתי להאיר את האופן שבו הוא מגדיר את היצירתיות, כרגע של פליאה שבו משהו חדש מופיע. תובנה, רעיון. הרגע הזה מבחינתו יכול להתרחש לאו דווקא בעיצומו של אקט יצירתי אלא בעצם ההפעמות ממשהו. רגע כזה,לפי וויניקוט הופך את החיים מסופיים לאינסופיים.