שיפור בגרויות

"בימי קדם, הטובים שבאנשים למדו כדי להיות נכונים, לא כדי להיות משכילים" (ספר הטאו, תרגם ניסים אמון, הוצאה "Tao's" ו"אבן חושן")

אחת לכמה זמן, בדרך כלל בתקופה שאחרי ה"בגרויות" (מבחני כניסה לעולם ה"מבוגרים"), אני מבחינה ברחוב בספרים ובחוברות, בדרך כלל בערימות. הספרים שליוו את הנערים והנערות והכינו אותם למבחן החשוב, מושלכים אחר כבוד אל הפח או  אל תחנת מעבר כזאת או אחרת (ספסל, מדרכה) ומבשרים על כך שמישהו בבניין השכן עבר את הבגרות (באלגברה/ סוציולוגיה/ לשון) בהצלחה.

איכשהו יצא לי במקרה להיתקל בחודשים האחרונים בכמה חומרים לבגרות שאני מצטערת שבתור בת 17-18 לא הכרתי. חומרים שקבעו את מקומם על המדף שלי לצמיתות, וראויים להוות רשימה ביבליוגרפית מכובדת (בחלקה) למקצועות החובה. מפני שנושא החודש באנטייטלד הוא "בגרות", אשמח להציע את החומרים הרצ"ב בתור מה שמכנים אצל יואל גבע ודומיו "שיפור בגרויות".

היסטוריה (2 יח"ל)

לפני כמה ימים שאלתי מומחית חשובה מאוד ונפלאה מאוד שאלה. חשבתי שהיא תחסוך לי כמה מליוני שנות אבולוציה ותענה לי בקיצור, אבל במקום זה היא השיבה שכדאי שאקרא את ספרו של יובל נח הררי "קיצור תולדות האנושות". ולמרות שהתאכזבתי מהתשובה ולמרות שהבטיחו קיצור ובכל זאת יש שם מעל ארבע מאות עמודים ולמרות שאני רק בראשיתו – אני יותר מממליצה. ספר שעושה סדר לא רק בהיסטוריה, אלא גם בהבנת מה שכנראה יהיה עלינו בעתיד. חובה לכל אדם באשר הוא קוף. (הוצאת דביר, 2011)

הבעה עברית (2 יח"ל)

המלצתי כאן בעבר על כמה ספרים בתחום, ניסיתי להמליץ על אתר אבל לא הלך, כך שלא נשאר לי אלא להמליץ על כתיבת בלוגים. עילגים, גרפומניים, מגוחכים, סתמיים, נוראים ומיותרים ככל שיהיו. אם זה לא הבעה עברית אז אני לא יודעת מה כן.

אזרחות (2 יח"ל)

תקראו סטיקרים, זה לא שיש ברירה. שלטי קרטון גם טוב. גרפיטי. הכל כתוב.

מתמטיקה (3-5 יח"ל)

ממליצה על זה, אחד הטובים שקראתי.

שפות זרות (3-5 יח"ל)

פייסבוק > הגדרות חשבון > שפה > בחר את השפה הראשית. אין דרך קצרה, נוחה וזולה מזו. אמנם אוצר המילים שתלמדו הוא מוגבל, אבל אם ללמוד כמה מילים אז רצוי שאלה תהיינה בדיוק המילים האלה: חברים, אהבתי, הוסף חבר. עס געפעלט מיר. כן, יש גם אידיש.

התעמלות (2 יח"ל)

הטקסט שעל קופסאות הסיגריות. חד, רהוט ובגובה העיניים.

ספרות עברית (2 יח"ל)

אמנם קלישאתי, אבל התנ"ך. ולא בגלל שהוא התנ"ך אלא בגלל שהוא מקורי, עדכני ומבריק. בדומה לחבורת אוליפו הצרפתית שיצרה לעצמה חוקים ומגבלות משחקיים, גם כותבי התנ"ך התפרעו עם כללים יצירתיים ומאתגרים כמו "אין מוקדם ומאוחר" וכאלה. ואם לא בגלל הכתיבה החדשנית אז בגלל הקונקורדנציה, שהיא אחת הסבתות של גוגל.

תנ"ך (2 יח"ל)

ספר הטאו. לא מקורי ולא מבריק ובכל זאת אין חומר משובח יותר לשיפור הבגרויות.

בהצלחה לנבחנים/ות.

☼ עוד מאת יעל פלג ← על הדברים השחורים באמת

  1. 1
    אבנר פינצ'ובר
    יום חמישי 05.07.2012, 16:01

    חד. אהבתי במיוחד את שפות זרות בפייסבוק בדגש על "עס געפעלט מיר".

  2. 2
    יום ראשון 22.07.2012, 12:41

    מודה שהתמדתי עם האידיש פחות מבדרך כלל. (פורטוגזית, לעומת זאת, ממש עושה טוב לחוויה הפייסבוקית)

  3. 3
    פנינה
    יום ראשון 13.10.2013, 9:19

    יפה מאוד במיוחד החלק של המתמטיקה. וכל השאר מבריק !!